Inhoudsopgave
Het culturele aanbod in Heerlen wordt gemiddeld gewaardeerd met een ruime voldoende:een 7,0. Dat blijkt uit het cultuuronderzoek dat de gemeente heeft uitgevoerd onder de inwoners.
Uit het onderzoek blijkt dat een ruime meerderheid van de Heerlenaren cultuur van belang vindt. Zo geeft 58% aan cultuur (heel) belangrijk te vinden, terwijl slechts 7% cultuur (zeer) onbelangrijk vindt. Meer dan de helft van de Heerlenaren is tevreden over de variatie van het culturele aanbod en het aantal evenementen in
de stad. Er zijn ook belemmeringen voor deelname. De belangrijkste reden om geen culturele activiteiten te bezoeken is “geen interesse”. Verder valt op dat inwoners met een lager opleidingsniveau relatief vaak financiële drempels ondervinden, terwijl ouderen vaker fysieke beperkingen ervaren. Jongeren noemen vooral mentale en financiële barrières.
Voorstelling
Driekwart van de inwoners bezocht het afgelopen jaar een voorstelling in Heerlen. Het gaat daarbij vooral om bioscopen, concerten en tentoonstellingen. Ruim acht op de tien inwoners bezochten een voorstelling in of buiten Heerlen. Het feit dat men vaker buiten de stad een voorstelling bijwoont heeft vooral te maken met het bredere aanbod of het combineren van een uitje met vrienden. De afwezigheid
van het gewenste aanbod in Heerlen speelt hierbij een kleinere rol dan in 2017. Ook het bezoek aan culturele instellingen is hoog: acht op de tien Heerlenaren gingen het afgelopen jaar naar een plek zoals het Parkstad Limburg Theater of SCHUNCK. Evenementen trekken eveneens veel publiek: 82% bezocht een cultureel evenement waarvan de carnavalsoptocht in Heerlen-Centrum en Cultura Nova het meest populair blijken. Tegelijkertijd geeft 52% van de inwoners aan belemmeringen te ervaren bij het bezoeken van cultuur, vooral op financieel vlak, gevolgd door algemene lichamelijke gezondheid.
Cultuurparticipatie
In totaal heeft 54% van de inwoners in de afgelopen twaalf maanden zelf aan een
culturele activiteit deelgenomen. Beeldende kunst — zoals tekenen, schilderen en grafisch werk — is hierbij het populairst (27%), gevolgd door zingen (17%) en het bespelen van een muziekinstrument (15%). Vooral jongeren (86%) en inwoners in de leeftijdsgroep 18 tot 34 jaar (87%) zijn bovengemiddeld actief. Ouderen boven de 65 jaar nemen daarentegen minder vaak deel (44%). Hoewel de totale actieve cultuurparticipatie licht gedaald met zes procentpunten ten opzichte van 2017 is, wijzen deze cijfers op een nog steeds breed gedragen actieve cultuurdeelname, met name onder jongeren.
Basisschool
9 op de 10 ouders geven aan dat op de basisschool van het kind aandacht wordt
besteed aan kunst en cultuur (waarvan bijna de helft aangeeft ‘regelmatig’). Op het
voortgezet onderwijs geeft ca. 6 op de 10 jonge respondenten aan dat ze CKV-onderwijs(Culturele en Kunstzinnige Vorming) ontvangen. In het algemeen is er tegenwoordig meer aandacht voor kunst- en cultuur op de basisschool dan vroeger: slechts 20% van de volwassen respondenten gaf namelijk aan
dat zij in hun basisschooltijd regelmatig cultuureducatie ontvingen, 36% gaf aan dit nooit te ontvangen. Ook CKV op het voortgezet onderwijs werd destijds door een minderheidgevolgd (39%), met grote verschillen tussen leeftijdsgroepen.
Conclusie
De resultaten van het cultuuronderzoek laten zien dat cultuur breed wordt gewaardeerd door inwoners (jong en oud) van Heerlen. En dat onze inspanningen vruchten afwerpen. Een ruime meerderheid vindt cultuur belangrijk en neemt actief deel aan het culturele leven, zowel als bezoeker van voorstellingen en instellingen als via eigen beoefening van kunstzinnige activiteiten. Tegelijkertijd worden er nog diverse belemmeringen ervaren, zoals een gebrek aan interesse. Positief is te benoemen dat dit aandeel sinds 2017 flink gedaald is.
Opvallend is de positieve invloed van cultuureducatie: inwoners die op school met kunst en cultuur in aanraking kwamen, participeren later vaker — zowel actief als passief — in het culturele leven. Deze bevinding benadrukt het belang van kunst- en cultuuronderwijs in het primair en voortgezet onderwijs.